SERP چیست و صفحه نتایج جستجو گوگل چه خصوصیاتی دارد؟

آموزش بهینه سازی سایت
SERP چیست ؟
SERP به عنوان کلمه ای برای صفحه نتایج گوگل به کار می رود و مخفف Search Engine Results Page یا صفحه نتایج موتورهای جستجو است. وقتی در گوگل کلمه کلیدی مورد نظر خود را جستجو می کنید؛ نتایج جستجو در SERP به شما نمایش داده می شود. این نتایج شامل نتایج ارگانیک و طبیعی جستجو و یک سری افزونه و خصوصیات جانبی در خصوص SERP است که در ادامه به آن می پردازیم.
SERP از چه مواردی تشکیل شده و چه امکاناتی دارد؟
1. Rich Snippets: ریچ اسنیپتس به نتایج موجود یک لایه افزونه ی تصویری اضافه می کند. این لایه به عنوان مثال می تواند رتبه بندی بر اساس ستاره دهی برای محصولات و... می باشد.
2. نتایج نمایش داده شده بر اساس پرداخت هایی که به گوگل انجام شده است، مانند Google adwords ( گوگل ادوردز) و یا سیستم خرید گوگل
3. نتایج عمومی که به نتایج طبیعی جستجو اضافه می شود؛ مانند اضافه کردن تصاویر مرتبط با کلمه ی کلیدی، نتایج مشابه در اخبار و افزونه های ویژه و خاص مربوط به سایت.
4. اطلاعات مربوط به نمودار آگاهی رسان (Knowledge Graph) که به صورت باکس یا پنل در کنار نتایج جستجو ظاهر می شود. برای این مورد می توان از گزارشات مربوط به اب و هوا و اطلاعات مهم در مورد آدم های معروف به عنوان مثال نام برد.
هر کدام از این چهار بخش شامل موارد مربوط به خود می شود که در ادامه به بررسی محبوب ترین و پر بازده ترین ویژگی های SERP می پردازیم.
در سالهایی که گوگل مثل امروز تا به این حد پیشرفت نکرده بود، تمامی نتایج جستجو به یک شکل نمایش داده می شد. ولی بعد از ظهور گوگل ادوردز در سال 2001؛ می توان گفت که سَر گوگل با نمایش دادن سایت هایی که به طور طبیعی نمایش داده نمی شدند و از طریق تبلیغات گوگل ادوردز نمایش داده شده بودند گرم شد و به تدریج امکانات زیادی به صفحه نتایج موتور های جستجو (SERP) خود اضافه کرد.
چند مورد از خصوصیات محبوب SERP
تمرکز گوگل روی این است که کاربران خود را سریع به جواب مورد نظرشان برساند، این کار در SERP بوسیله ی خصوصیات ویژه ای که به صفحه نتایج جستجو می دهند انجام می شود. شما می توانید از این خصوصیات استفاده کنید تا در دسترس مخاطب بودن، اعتماد و در پایان فروش خود را افزایش دهید. پس در ادامه با پونه مدیا همراه باشید تا بتوانید از این خصوصیت ها برای ارتقاء کسب و کار خود استفاده کنید.
اسنیپت های ویژه Featured Snippet در صفحه نتایج جستجو
یکی از برجسته ترین ویژگی Featured Snippet این است که مشخصا برای دادن جواب مشخص و دقیق به استفاده کنندگان طراحی شده و همچنین جایگاه Featured Snippet در صفحه ی نتایج جستجو نسبت به بقیه ی موارد موجود در SERP در بالاترین نقطه (بالاتر از نتایج طبیعی جستجو و سایر ویژگی های موجود قرار می گیرد) و اولین عنصری است که به چشم مخاطب می خورد؛ تنها چیزی که بالاتر از این Featured Snippet قرار دارد، قسمت مربوط به گوگل ادوردز است (چرا؟ چون به خاطر نمایش این بخش به کاربر هزینه شده است). محتوای موجود در Featured Snippet از بین نتایج جستجو در صفحه اول و معمولا از بین 5 اولویت اول انتخاب می شود،واین یعنی لزوما جواب موجود در این بخش از اولین نتیجه به دست آمده در جستجو نیست. اگر دوست دارید در این قسمت برای کاربران نمایان شوید باید محتوای خوبی تولید که شامل جواب های مخاطب باشد و از طرفی اعتبار دامنه شما به گونه باشد که در صفحه نتایج در بین پنج سایت اول جایگاه خود را باز کرده باشید.
نظرات Review در صفحه نتایج موتور جستجو
احتمال قسمت نظرات یکی از آشنا ترین قسمت ها برای عموم مخاطبان است که با ستاره های زرد رنگ در زیر آدرس URL برای شما نمایش داده می شود. هر چه سایت شما در این قسمت رتبه ی بهتری داشته یا به قول معروف ستاره ی بیشتری از کاربران دریافت کرده باشد میانگین رابط کاربری وب سایت شما بالاتر رفته و در SERP در جایگاه بالاتری نشان داده می شوید. دقت داشته باشید که موتور جستجوی گوگل در این مورد هوشمند عمل می کند و بر روی این قضیه حساس است که نظرات حتما از طرف کاربر باشد. (به صورت ساده تر می توان گفت گوگل بیشتر از این که مشتاق شنیدن تعریف های شما از خودتان باشد؛ منتظر است که نظر کاربران واقعی را در مورد سایت شما بداند.)
لینک های سایت SiteLinks در نتایج جستجو
وقتی گوگل اطمینان داشته باشد که سایت شما برای مخاطب قوی و به درد بخور خواهد بود، در زیر لینک اصلی سایت شما در صفحه نتایج جستجو سایر لینک های مربوط به وب سایت (دسته بندی ها ، تگ ها و...) را مانند تصویر زیر به معرض نمایش کاربر می گذارد و همبن موضوع باعث بالا رفتن ترافیک ورودی سایت شما خواهد شد. معمولا لینک سایت هایی نمایش داده می شوند که دارای اعتبار و ترافیک ورودی بالایی باشند. در ادامه باید گفت که این لینکها به راحتی کاربر را هدایت کرده و مستقیما و بدون جابجای زیاد به هدف خود در وب سایت شما برسند.
ویدیو های مرتبط
ویدیوها در SERP همراه با سایر نتایج جستجوی ظاهر می شود، درست زمانی که گوگل احساس می کند مشاهده ی ویدیو می تواند به کاربر کمک کند. اکثر ویدیو هایی که به مخاطب معرفی می شود از شبکه های به اشتراک گذاری ویدیو با لینک دهی استفاده شده است.
ماجرا های برتر top storeis
این قسمت مربوط به اخبار و مقالات مرتبط با مواردی است قصد جستجوی در مورد آنها را دارید. این بخش در نیمه ی بالایی SERP نشان داده می شود. تعداد این اخبارها و مقالات برای استفاده کنندگان از دسکتاپ 3 عدد و برای استفاده کنندگان از تلفن همراه به صورتی است که می توانند به چندین خبر دسترسی داشته باشند. محتوایی که در این قسمت نمایش داده می شود همیشه از نرخ مشارکت بالای برخوردار بوده است، دلیل این موضوع هم این است که Top stories همیشه در خصوص مسائل مرتبط با موضوع جستجو و اخبار جذاب و به روز است.
نمایش تصاویر در SERP
وقتی کلمه یا عبارتی که در گوگل جستجو شود و گوگل تشخیص دهد که نتیجه ی جستجو در مورد عبارت کلیدی مورد نظر ممکن است شامل تصویر باشد (کاربر به دنبال تصویر بگردد، نه مطلب). صفحه نتایج موتور جستجو یک ردیف از عکس های مرتبط در اختیار کاربر قرار می دهد و کابر با کلیک کردن روی عکس از قسمت All در نتایج جستجو به قسمت Image منتقل شده و کلیه عکس های که در ارتباط با مطلب جستجو شده در فهرست گوگل قرار دارد در معرض دید مخاطب قرار می گیرد.
پنل آگاهی دهنده Knowledge Panel
این پنل یک جواب دقیق به یک سوال مشخص می دهد، ولی با ویژگی Featured Snippe تفاوت دارد. در این حالت گوگل با درسترسی به اطلاعات درست با منابع دقیقی که دارد یک سوال مرتبط و کلیدی در مورد موضوع جستجوی شما را جوا می دهد، به عنوان مثال اگر در مورد مساحت ماه سوال کرده باشید سایر مختصات و اطلاعات موثق علمی نیز دریافت می کنید. جایگاه این پنل معمولا در گوشه بالای سمت راست مانیتور و در موبایل ها در بالای صفحه ی SERP قرار دارد. البته باز هم تکرار می کنم که بالاترین جایگاه در صفحه ی نتایج جستجوی گوگل مربوط به کسانی است است که از گوگل ادوردز استفاده می کنند. راهیابی به این پنل برای سایت ها بسیار سخت می باشد، چرا که گوگل روی صحت و درستی این قسمت بسیار حساس است و منابع دقیق و معتبری را انتخاب می کند.
جواب آنی Instant Answer یا Answer Box
این خصوصیت زمانی نمایان می شود که شما به صورت مستیقیم یک سوال از گوگل بپرسید و او آنرا به سرعت جواب دهد، از نظر ساختار مشابه knowledge panel دارد. جواب های که در این قسمت مشاهده می کنید بسیار کوتاه هستند و گاهی جواب شما فقط یک لینک می باشد. شما به راحتی می توانید در این قسمت در مورد مشاهیر، شخصیتهای مختلف، رویدادها و حقایق علمی، ورزش، تبدیل مقاس ها و واحد ها و بسیار بسیار موارد دیگر از گوگل سوال کنید و به سرعت جواب خود را بگیرید.
نتیجه گیری
استراتژی گوگل بر این اساس است که کاربران را زود تر به جواب سریع برساند، پس شما باید پا به پای گوگل پیش بیایید و از الگوهای ارائه شده توسط آن پیروی کنید تا به نتیجه مورد نظر خود برسید. استفاده از ویژگی های مختلف SERP و در نظر گرفتن آنها می تواند باعث پیشرفتِ نرخ کلیک خوردن و به طور موثری باعث افزایش ترافیک ورودی شما شود. از طرفی مطالبی که در این مقاله مطالعه کردید به شما قدرت تشخیص بالایی در خصوص عناصر موجود در صفحه نتایج جستجو گوگل و آناتومی آن به شما می دهد.
منبع: https://www.poonehmedia.com