انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو
مرحله دوم: استفاده از ابزارها برای تحلیل کلمات کلیدی پیدا شده در مرحله تحقیق
سوال بسیار مهم: بهترین ابزار جستجو کلمات کلیدی چیست؟
واقعیت این است که پاسخ به این سوال بسیار سخت است. ابزارهای بسیاری موجود دارند که شما می توانید دایره کلمات کلیدی پیدا کرده در فاز اول را به وسیله آن ها گسترش داده و یا در صورت مناسب نبودن، آن ها را از لیست خود حذف نمایید.
این بستگی به شما و حوزه کسب و کار شما دارد که از کدام کلمات کلیدی یاب ، برای توسعه لیست کلمات کلیدی برای سئو سایت، استفاده کنید. در نظر داشته باشید که بسیاری از ابزارهای معروف برای شناسایی کلمات کلیدی ، بر روی زبان فارسی به خوبی کار نمی کنند و برای همین باید از چندین ابزار برای یافتن بهترین کلمات کلیدی برای سئو، استفاده نمایید.
در نظر داشته باشید که مهم نیست که شما فکر می کنید چه چیز یا چه کلمات کلیدی ای مهم است، مهم این است که دریابید که مردم و در اصل مخاطبان شما، چه چیز را سرچ می کنند و در جستجوی چه مواردی هستند. ابزار جستجو کلمات کلیدیو در واقع به شما کمک می کنند تا بفهمید مردم در سطح وب به دنبال چه چیز می گردند تا صفحات سایت خود را نسبت به آن کلمات و عبارات کلیدی ، بهینه نمایید.
لیست زیر تعدادی از ابزارهایی است که می توانید برای آنالیز کلمات کلیدی مورد نیاز خود، از آن ها استفاده نمایید (این لیست بر اساس درجه اهمیت مرتب نشده است و فقط لیستی از ابزارهای پیشنهادی برای تحلیل کلمات کلیدی شماست و شما می توانید اولویت هر کدام از آن ها را بسته به پروژه سئو خود، تغییر دهید).
بهتری ابزارهای آنالیز کلمات کلیدی عبارتند از:
Google Trends : با استفاده از گوگل ترندز می توانید از جذابیت کلمات کلیدی برای کاربران و در واقع میزان Interest بودن آن ها نسبت به کلمه کلیدی آگاهی پیدا کنیم.
در نظر داشته باشید که با استفاده از Google Trends نمی توانیم از میزان جستجو آگاه گردیم بلکه میزان علاقه مندی کاربران را متوجه می شویم. بهتر است روی کلماتی که Trend ندارند کار نکنیم و وقت خود را روی آن ها نگذاریم.
در واقع می توان گفت اگر ترند کلمه کلیدی مورد نظر ما، در حال کم شدن باشد، سرمایه گذاری روی آن عاقلانه و منطقی نیست.
Google Ads : یکی از بهترین گزینه ها برای اینکه دریابید مردم دقیقا در جستجوی چه هستند و میزان دقیق جستجوهای کاربران را متوجه شوید، استفاده از گوگل ادوردز یا همان تبلیغات کلیکی گوگل می باشد.
کافی است قبل از شروع سئو سایت خود، با یک بودجه پایین، تبلیغات خود را در Google Ads ثبت کنید و بعد از گذشت مثلا ۲ هفته آن را با لیست اولیه خود مقایسه کنید تا لیست دقیقی از کلمات داشته باشید که مردم واقعا آن ها را جستجو می کنند.
Google Keyword Planner : یکی از بخش های گوگل ادوردز می باشد که به شما در یافتن کلمات کلیدی مشابه و یافتن لیستی از کلمات مرتبط در آن حوزه، به شما کمک می کند.
اعدادی که این ابزار به ما می دهد، خیلی دقیق نیست اما به نوعی می توان برای یافتن لیست بزرگی از کلمات کلیدی مرتبط و مشابه با هم استفاده کرد. حتما در کنار عدد، به روند تغییرات جستجو در طول یک سال نیز توجه داشته باشید.
توجه داشته باشد این تخمین میزان جستجو، چه در Keyword Planner و چه در Google Ads تنها نتایج مرتبط با تبلیغات است و آمار احتمالی نمایش تبلیغ را به شما اعلام می کند.
بنابراین گاهی اصلا تعداد سرچ واقعی را نمی توان از روی این دو ابزار بدست آورد اما در کل برای دادن دید کلی و ایده برای استخراج کلمه کلمات کلیدی یک سایت، می تواند کاملا مناسب باشد.
Google Suggestion : یکی دیگر از راه های پیدا کردن کلمات و عباراتی که مردم جستجو می کنند، استفاده از پیشنهادهای گوگل یا همان Google suggestion می باشد.
در واقع ابزار Google Suggestion داغ ترین پیشنهادات حال حاضر را به ما می دهد. شما می توانید به وسیله آن عبارت های رایج حوزه کاری خود را شناسایی کنید. همین طور می توانید به عبارت هایی کلیدی که از نظر مفهمومی با موضوع شما مرتبط هستند، دسترسی داشته باشید.
شما می توانید لیست بسیار خوبی از عبارات بلند تر با کلمات کلیدی یا همان Long Tails Keywords را به وسیله این ابزار بدست آورده و در لیست خود اضافه کنید. می توان گفت آنالیز کلمات کلیدی در گوگل ، بهترین نحوه انتخاب کلمه کلیدی با بالاترین نرخ تبدیل می باشد.
استفاده از LSI : که مخفف عبارت Latent Semantic Indexing می باشند که لیست کلماتی است ارتباط معنایی با کلمه کلیدی ما داشته و ممکن است حتی ارتباط کاملا پنهانی با search term ما داشته باشند. پس از هر جستجو در گوگل، لیست LSI های مربوط به هر کلمه در زیر صفحه نتایج جستجو به نمایش در می آید. شما می باید از این لیست نیز برای تکمیل لیست نهایی کلمات کلیدی مناسب برای سئو ، استفاده کنید.
KWFinder : یکی از ابزار های بسیار خوب و کاربردی در پیدا کردن کلمات کلیدی ، پیدا کردن سختی کلمه کلیدی یا Keyword Difficulty و از همه مهم تر ده رقیب اصلی شما در آن کلمه کلیدی است.
این ابزار به طور تقریبی میزان جستجوی هر کلمه را به شما اعلام می کند. طبق تجربه ما، این عدد ها دقیق نیستند اما نسبتی که بین کلمات کلیدی مشابه وجود دارد، تقریبا درست می باشد.
Keywordtool.io : یکی از ابزارهایی می باشد که می توانید علاوه بر موتور جستو گوگل ، از نحوه استفاده کلمه کلیدی در یوتیوب و بینگ و آمازون نیز بهره مند گردید.
ویکی پدیا : یکی دیگر از سورس های بسیار خوب برای کسب اطلاعات در مورد کلمات کلیدی و نیز کلمات مشابه آن، جستجو در ویکی پدیا می باشد.
واژه یاب : یکی دیگر از سایت های فوق العاده پرکاربرد برای یافتن هم معنی ها و مترادف های کلمات کلیدی ، استفاده از سایت واژه یاب می باشد.
استفاده از ابزارها برای تحلیل کلمات کلیدی
آموزش بهینه سازی سایتمرحله سوم: آنالیز رقبا و بررسی سختی کلمه
سوال: آیا میزان رقابت کلمات کلیدی در طول زمان ثابت می ماند؟
مسلما میزان رقابت کلمات کلیدی یا سختی کلمه کلیدی، ممکن است در طول زمان دچار تغییر گردد. ملاک ما زمانی است که می خواهیم برای اولین بار استراتژی سئو و تولید محتوا خود را تدوین نماییم.
در ابتدا باید مهم ترین رقبای خود در کلمات کلیدی را بدست آوریم. سپس به تحلیل سایت رقبا بپردازیم. با تحلیل رقبا در سئو می توانیم تخمینی از سختی کلمه کلیدی یا Difficulty Word برای خود بدست آوریم.
در نظر داشته باشید که سختی یک کلمه کلیدی به معنی فراموش کردن آن برای سئو نیست، بلکه با توجه به این نکته، می توان استراتژی سئو متناسب با آن را تعیین نمود.
برای پیدا کردن رقبا در گوگل، کافی است کلمه کلیدی مورد نظر را در گوگل سرچ نماییم. مهم ترین رقبای ما همین صفحاتی هستند که در حال حاضر جایگاه مناسبی را در گوگل دارند.
پس از یافتن رقیب ها در کلمه کلیدی مورد نظر در گوگل، نوبت به آنالیز رقبا و بررسی سختی کلمه بر اساس رقبا می باشد. برای این کار عوامل زیر را به عنوان پارامتر های اصلی در نظر می گیریم.
سپس با توجه به وزن نهایی هر کدام و میانگین گرفتن از نتایج آنالیز سایت رقبا، به تخمینی از سختی کلمه خواهیم رسید. این بخش یعنی تحلیل رقبا با کمی تغییر از دوره استراتژی سئو و تولید محتوای گروه وبسیما، اقتباس شده است. برای ثبت نام در این دوره می توانید از لینک های پایین صفحه اقدام نمایید.
عوامل مهم برای تحلیل رقبا در سئو برای یافتن سختی کلمه کلیدی، عبارتند از:
شباهت عبارت جستجو شده با عنوان صفحه
بر اساس شباهت عبارت کلیدی با عنوان صفحه (و همین طور موضوع صفحه)، امتیازی بین ۱ تا ۱۰ به آن می دهیم. توجه داشته باشید که تمرکز ما بر روی مفهوم کلیدی می باشد. بنابراین اگر از نظر مفهومی هم، به همدیگر شبیه باشند، امتیاز بالا به آن خواهیم داد.
نوع صفحه ورودی که سایت رقیب در آن جایگاه گرفته است
بر اساس نوع صفحه ورودی به سایت، امتیازی بین ۱ تا ۳۰ به آن می دهیم. صفحه اصلی سایت امتیاز ۳۰ ، صفحه های دسته بندی یا آرشیو امتیاز ۲۰ و صفحه خبر، مقاله یا محصول امتیاز ۱۰ و صفحات بدون ربط مثل صفحه ۴۰۴ یا عمومی، امتیاز ۱ می دهیم.
نتایج تمام موارد بالا را، در جدولی به صورت زیر جمع آوری می کنیم. حال لیستی از کلمات کلیدی هدف از سمت مشتری، لیست کاملی از عبارات کلیدی (که برای پیدا کردن آن ها،از ابزار های یافتن کلمات کلیدی در آن استفاده کردیم) و درجه سختی هر کلمه کلیدی خواهیم داشت.
موضوع کلی سایت در ارتباط با کلمه کلیدی
بر اساس میزان تخصصی بودن سایت، امتیازی بین ۱ تا ۲۰ به آن می دهیم. ساخت خبری و عمومی امتیاز ۱، سایت با موضوع کلی ولی مرتبط امتیاز ۱۰ و سایت با موضوع تخصصی امتیاز ۲۰ را خواهد گرفت.
میزان فعالیت کاربران در سایت رقیب
سایت رقیب را باید به صورت کامل بررسی کنید و بر اساس فعالیت کاربران در آن، امتیازی بین ۱ تا ۲۰ به آن بدهید. بررسی خود را فقط محدود به صفحه لندینگ ارائه شده در نتایج گوگل نکنید و کل سایت رقیب را مورد بررسی قرار دهید.
اعتبار دامنه و جایگاه کلی سایت
بر اساس Domain Authority یعنی اعتبار دامنه بر اساس سایت MOZ و همین طور Spam Score آن (می توانید در بعضی موارد رتبه الکسا و شناخت شخصی خود را نیز به آن اضافه کنید) نمره ای بین ۱ تا ۱۰ به سایت رقیب خود بدهید.
کیفیت محتوا صفحه در سایت رقیب شما
بر اساس کیفیت محتوای صفحه و همین طور رعایت استانداردهای سئو در آن صفحه و همین طور سایر صفحات سایت، امتیازی بین ۱ تا ۱۰ به هر نتیجه بدهید.

آموزش بهینه سازی سایت
مرحله چهارم: جدا کردن کلمه کلیدی مناسب برای سئو و برنامه ریزی برای انجام آن
روش های مختلفی برای جدا کردن کلمه کلیدی مناسب برای سئو و برنامه ریزی برای انجام سئو ، وجود دارد. ما از ترکیبی از آن ها برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو استفاده می کنیم. مقالات بسیار جالبی در این زمینه موجود است که در انتهای این مقاله می توانید به لینک آن ها دسترسی داشته باشید.
یکی از آن ها استفاده از روش A method seo آقای عادل طالبی می باشد (به دلیل اینکه ایشان از بکار بردن اسم استاد خوششان نمی آید، ما نیز پیشوند استاد را به اسم ایشان اضافه نکردیم، اما به واقع ایشان از اساتید سئو و بازاریابی دیجیتال در سطح وب فارسی می باشند) که ما در اکثر موارد، از این روش به همراه ترکیب با آن سایر روش ها، برای پیاده سازی استراتژی خود و جدا کردن کلمه کلیدی مناسب برای سئو استفاده می کنیم.
نکته مهم: در روش ارائه شده، میزان جستجوی ماهانه و همین طور درجه سختی، برای شروع کار در نظر گرفته نشده است. عموما درجه سختی در پروژه های ما، روی صفحه ای که قرار است مفهوم کلیدی را پیاده سازی نماییم، تاثیر می گذارد.
در واقع درجه سختی در انتها به ما کمک می کند که عبارت کلیدی را در کدام صفحه سایت هدف گذاری و سئو نماییم.
میزان جستجوی ماهانه نیز، زمانی که می خواهیم بر روی فروش بیشتر یک دسته محصولات تمرکز کنیم، در نتایج نهایی دخیل می کنیم. در غیر این صورت می توانید جستجوی ماهانه (یا تخمین آن را در نظر نگیرید).
یک فایل اکسل باز می کنیم و در اولین تب آن، ابتدا لیست کلمات کلیدی ای را که در مرحله اول و از روی تحقیق بدست آورده بودیم، در ستون اول آن قرار می دهیم. حتما به لیست خود کلمات کلیدی اصلی ای که از ابزار های بالا بدست آورید، اضافه کنید.
در ستون دوم این فایل اکسل درجه اهمیت آن از دیدگاه خودمان را قرار می دهیم ( می توانید آن را به تعداد کلمات کلیدی گرفته یا برای راحتی کار چند عدد برای اولویت بندی بکار برید )
در ستون سوم، عباراتی که با کلمه کلیدی ستون اول ساخته می شوند و ترکیب های چند سیلابی را با آن می سازند، اضافه کنید. این ها در واقع بهترین عبارات شما برای انجام سئو می باشند.
در ستون چهارم، اهمیت این عبارات با توجه به جایگاه آن ها در Google Suggestion و همین طور نظر خودمان در مورد آن، را وارد می کنیم. می توانید از اعداد یک تا ده یا فقط از اعداد ۱ و ۳ و ۵ استفاده کنید. این بسته به نظر شما دارد.
در ستون پنجم می توانیم وزن نهایی را محاسبه کنیم و ببینیم پر وزن ترین کلمات برای شروع سئو چه کلماتی می باشند. فرض کنید ستون دوم با الویت های ۱ تا n انتخاب شده باشد (برای سادگی بالاترین اولیت را n قرار می دهیم). برای ستون چهارم نیز از اعداد ۱ و ۳ و ۵ استفاده می کنیم و بالاترین اولویت را برابر ۵ قرار می دهیم. حال کافی است برای محاسبه وزن نهایی، هر عضو ستون دوم را در ستون چهارم ضرب کرده و نتیجه را در ستون پنجم قرار دهیم. به عنوان مثال اگر در ستون دوم عدد n و در ستون چهارم عدد ۵ باشد، حاصلضرب n در ۵ یعنی n*5 را در ستون پنجم قرار می دهیم.
در صورتی که برای مرحله دوم از google ads استفاده کرده باشیم، دسترسی به تعداد سرچ های کلمات کلیدی در یک بازه زمانی را خواهیم داشت. در این صورت می توانیم یک ستون با نام search volume نیز داشته باشیم. ستون بعد نیز نوع رقابت را به ما نشان خواهد داد که در واقع تعداد نتایجی است که گوگل به ما نمایش می دهد. در صورتی که این دو ستون را نیز داشته باشیم، می توانیم برای پیدا کردن وزن نهایی و انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو ، از فرمولی که در سایت وبسیما به آن اشاره شده است، به همراه ضرب در نتایج خودمان در بخش های قبل ، استفاده کنیم.
حال اکسل را بر اساس وزن نهایی مرتب می کنیم. بالاترین اعداد در لیست نشانگر مهمترین کلمات کلیدی شما برای انجام سئو می باشد. این لیست عموما شامل ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سطر مختلف می باشد.
حال نوبت به اضافه کردن ستون های اضافه به اکسل می باشد. این ستون ها شامل استفاده در منو ، لیست LSI های هر عبارت و عبارات مشابه با آن ، لینک های داخلی، لینک های خارجی ، عنوان های مقالات یا صفحات در نظر گرفته شده ، رتبه عبارت در نتایج جستجو ، Deadline انتشار محتوا ، تاریخ انتشار محتوا می باشد.
برای بررسی اینکه در هر کلمه کلیدی در چه رتبه ای قرار داریم، ابزارهای مختلفی وجود دارد. معتبرترین آن ها Google webmaster tools یا همان Search Console می باشد. البته از نرم افزارهای دیگری همچون Cute Rank نیز می توانید برای این امر استفاده کنید.
بسیار مهم است که تعداد رقبا در هر کلمه کلیدی و نیز جایگاه خودمان نسبت به آن ها و همین طور سختی کلمه کلیدی مشخص شود. این موضوع را در مقاله ای جداگانه با نام تحلیل رقبا در پروژه های سئو به طور جداگانه ، شرح داده ایم. حتما از لیست نهایی، کلید واژه های سخت تر و دارای رقیب های قوی تر را حذف می کنیم و تمرکز خود را ابتدا بر روی شروع از کلید واژه های آسان تر قرار می دهیم. پس از آن و بالا آمدن عبارت ساده تر برای سئو ، شروع به کار بر روی کلید واژه های سخت تر می کنیم.
پس از ساخت این فایل، نوبت به اجرای کمپین برای سئو سایت می باشد. ابتدا ۵۰ تا ۷۰ کلمه اول لیست را انتخاب می کنیم. آن ها را به تب دوم در فایل اکسل منتقل می کنیم تا یک لیست جداگانه از مهم ترین کلمات کلیدی برای انجام سئو داشته باشیم. علاوه بر اینکه باید شروع به تولید محتوا و ساخت صفحات برای هر کدام از آن ها بکنیم، این لیست را در اختیار تولید کنندگان محتوا قرار می دهیم و از آن ها می خواهیم که لااقل یکبار در طول هفته در بین جملات خود و در هنگام تولید محتوا از آن ها در بین کلمات خود استفاده کنند.
سپس از سطر ۷۰ تا سطر ۳۰۰ فایل اکسل را در یک تب جداگانه قرار می دهیم. این ها لیست کلیه کلماتی است که در درجه دوم اهمیت قرار دارند. علاوه بر اینکه نیاز هست تا از آن ها برای ساخت محتواهای خود استفاده کنیم، از تولید کنندگان محتوای خود می خواهیم تا لااقل یک بار در طول ماه از این کلمات در بین محتواهای تولید شده خود، از آن ها استفاده کنند.
ادامه کلمات را نیز در یک لیست جداگانه آورده تا پس از کار بر روی دو لیست اول، کار بر روی آن را نیز شروع نماییم.
چند نکته بسیار مهم در برنامه ریزی برای استراتژی انجام سئو کلمات کلیدی
استفاده از نکات زیر در برنامه ریزی استراتژی سئو سایت شما و همین طور اجرای آن، بسیار اهمیت دارد. این نکات را به صورت لیست شده در زیر برای شما جمع آوری کرده ایم:
در واقع سئو سایت ، انجام سه کار بسیار ساده اما به صورت حرفه ای و برنامه ریزی شده است. این یعنی انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو ، نوشتن حرفه ای بر اساس کلمات کلیدی مناسب و گرفتن لینک های مناسب برای آن است. بنابراین برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب برای سئو زمان کافی را صرف کرده و استراتژی مشخصی برای سئو سایت خود داشته باشید.
همواره باید در نظر داشته باشید که معماری وب سایت خود را بر اساس کلمات کلیدی بسازید، این به این معنی است که پس از انتخاب مهم ترین کلمات کلیدی برای سئو سایت خود، باید از آن ها در منوهای سایت ، طراحی صفحات محصول خود و صفحات اصلی سایت و مقالات سایت خود، بکار ببندید.
برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب برای سئو ، حتما رقیبان خود در کلمات کلیدی اصلی خود را، تحلیل نمایید. حتما ببیند که آن ها از چه کلمات کلیدی استفاده کرده اند. حتما چک نمایید که سایت رقیب شما به چه میزان از یک کلمه کلیدی در سایت خود استفاده کرده است. حتما Page Authority و Domain Authority آن ها را مدنظر داشته باشیم و از همه مهم تر حتما صفحات فرود یا Landing Page های آنان را پیدا کرده و کلمات کلیدی مورد استفاده در آن ها را استخراج کنید.
برای یافتن تعداد تکرار کلمه کلیدی توسط سایت رقیب شما، می توانید عبارت زیر را در گوگل جستجو نمایید:
site: desire-site-name.com your-keyword
سعی کنید کلمات کلیدی یا عباراتی را بیابید که رقیبان شما از وجود آن ها خبردار نیستند. به این صورت می توانید با این کلمات کلیدی مشتری بیشتری برای سایت خود بدست آورید.
تا حد امکان برای هر کدام از کلمات کلیدی خود، فقط یک صفحه یا محتوا داشته باشید. در هنگام ساخت این صفحه یا محتوا خود ، حتما از LSI های مربوط به آن و همین طور عبارات مشابه به آن کلمه کلیدی به تکرار استفاده کنید تا گوگل متوجه ارتباط معنایی بین آن ها نیز گردد.
صفحات مختلف مربوط به یک موضوع را با کلید واژه های خودتان در صفحات به هم لینک کنید. این در واقع بدنه اصلی لینک سازی داخلی یا همان Internal link building برای سایت شما می باشد. این باعث بالا رفتن Page Authority صفحات سایت شما خواهد شد. ساختار سایت و نحوه لینک سازی خارجی آن باید به نحوه ای شبیه یک ساختار درختی مانند زیر باشد که کلمات کلیدی اصلی در ابتدای شاخه ها و level های بالاتر قرار گرفته و عبارات فرعی و مرتبط با آن ها در لایه های پایین تر به آن ها لینک می شوند.

آموزش بهینه سازی سایت
از لیست کلمات کلیدی خود، کلمات چند منظوره یا کلماتی که معنای متفاوتی را می توانند در بر داشته باشند، حذف نماییم.
می باید کلیه لینک های خارجی و نیز هشتگ های شبکه های اجتماعی نیز بر اساس این لیست ساخته شوند. برای نام گذاری آن ها حتما از دو لیست اولیه خود استفاده نمایید.
حتما برای انجام سئو سایت خود برنامه زمان بندی داشته باشید. این فرآیند ها را بطور روزانه انجام داده و حداقل هفته ای یک بار در وبمستر تولز یا همان Search Console نتایج خود را بررسی کنید. هر سه ماه یکبار نتیجه کلی در هر کلمه کلیدی لیست را بدست آورده و کلماتی که خوب در صفحات جستجو گوگل بالا نیامده اند را، دوباره جدا کرده و کار روی آن ها را مجددا آغاز نماییم.
محتواهای خود را می توانید در قالب های مختلف نظیر متن ، صدا ، اینفوگراف ، پی دی اف ، پاور پوینت و ویدئو منتشر نمایید. همچنین می توانید برای بالا بردن نرخ باقی ماندن کاربر در صفحات خود، از همه آن ها خصوصا ویدئو در محتواهای خود استفاده کنید.
در عنوان های خود از Modifier هایی استفاده کنید که باعث ایجاد تحریک در کاربر برای دیدن محتوای شما در بین نتایج می شوند. این موارد بسیار زیاد هستند که در زیر تنها به تعدادی از آن ها اشاره شده است:
- استفاده از کلمات رایج نیاز محور برای ترغیب افراد همچون قیمت ، خرید ، فروش ، هدیه ، آموزش ، فروشگاه ، راه اندازی ، پشتیبانی ، روش ، نصب ، راهنما ، فروش ویژه ، ارزان
- استفاده از کلمات قدرتمند در جذب افراد همچون مانند بدون دردسر ، منحصربفرد ، باورنکردنی ، شگفت انگیز ، ضروری ، عجیب ، جدید ، اولین ، چگونه ، بهترین ، {لیست ها} ، رایگان ، شما ، ترفند ، نکته ، عالی ، پیشنهاد رد نشدنی ، همین الان ، شروع ، جامع ، پولساز
- استفاده از اعداد مثل تعداد چیزی یا سال
- استفاده از عنوان های سوالی مانند چیست ، چگونه ، چطور ، چرا ، آیا
- استفاده از عنوان های مقایسه ای
- استفاده از ترغیب کنجکاوری با اشاره به نکته ای که در داخل محتوا موجود است.
منبع: pwebmaster.ir